برگزیده ای از مصاحبه های ۱۰ بنیانگذار موفق فروشگاه های اینترنتی(تجارت الکترونیکی)

پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹

برگزیده ای از مصاحبه های ۱۰ بنیانگذار موفق فروشگاه های اینترنتی(تجارت الکترونیکی)

اگر واقعا قصد وارد شدن به عرصه تجارت الکترونیکی را دارید یا اینکه در حال حاضر به این عرصه وارد شده اید، بهترین پیشنهاد این است که از تجربیات آن دسته از افراد که در این زمینه موفق بوده اند استفاده کنید که می توانند کمک بسیار زیادی به شما در این زمینه انجام دهند.
در زیر به تعدادی از این افراد موفق و مصاحبه های آنها اشاره خواهیم کرد:

۱-اندی دان (بن بس)
andy dunn (bonobos.com)
۲-جف بزوس (آمازون)
jeff bezos (amazon.com)
۳-سوفیا امورمسو(نستی گال)
sophia amoruso (nastygal.com)
۴-جیک نیگل (تریدلس)
jake nickell(Threadless.com)
۵-مارک لور (دیاپرز)
marc lore (diapers.com)
۶-سوزان و اریک کوگر(مد کلود)
susan and eric koger (modcloth.com)
۷-کاتیا بیوشامپ (بیرچ باکس)
katia beauchamp(Birchbox.com)
۸-مایکل دوبین(دلار شیو کلاب)
Michael dubin(dollarshaveclub.com)
۹-اریک بندهلز(بیردبرند)
Eric bandholz(beardband.com)
۱۰-رایان بابنزین(گریتس)
Ryan babenzien(Greats.com)

۱-اندی دان (بن بس) bonobos.com

بن بس یک فروشگاه آنلاین پوشاک آقایان است. شما میتوانید از طریق این فروشگاه آنلاین سفارش خود را بعد از خرید بدون هیچ هزینه ارسالی دریافت کنید و یا در صورت وجود اشکال آن را تعویض و یا پس بدهید. از دیگر مزیت های این فروشگاه آنلاین این است که شما در هنگام خرید شلوار از آن کافیست بعد از انتخاب جنس مورد نظر سایز دقیق کمر خود را وارد کنید تا بهترین سایز برای شما در نظر گرفته و ارسال شود.
بن بس یک کمپانی تولید پوشاک آقایان است که تولیدات خود را بر روی فروشگاه آنلاین خود به فروش میرساند. از اهداف اصلی این کمپانی ارائه بهترین خدمات به مشتری است. تمرکز اصلی این فروشگاه بیشتر بر روی محصولات جین خود است.
“برای داشتن یک برند متفاوت باید با تولید محصولات متفاوت شروع به کار کنید.”
همه ما میدانیم که در قسمت پوشاک محصولات جین طرفداران زیادی دارد. بن بس ابتدا شروع به تولید تی شرت و شلوارک کرد تا بتواند در طول این مدت تمرکز خود را بر روی طراحی محصولات جین خود بالا ببرد و سپس آن ها را به مرحله تولید برساند و بهترین محصولات در این لاین را تولید کند. بعد از راه اندازی خط تولید جین، بن بس با تولید پوشاک بالا تنه و سوئت شرت ها محصولات خود را گسترش داد.
“بهترین نوآوری چند دهه گذشته؟ تأمین خواسته های مردمی است.”
جالب است که این ابزارهای دیجیتالی دنیا را به یک مکان شخصی تر تبدیل کرده اند. ایده ها و برند ما بدون وجود این ابزارها و شبکه های اجتماعی به جایی نمیرسید. با استفاده از این ابزارها توانستیم ساختمانی دیجیتالی برای برند و فروش محصولات خود بسازیم تا خرید محصولات ما برای مشتری به صورت حضوری درفضای مجازی و در مکانی شخصی تبدیل شود و آن ها بتوانند به راحتی خرید خود را انجام دهند.
پیش نیاز انجام هر کاری، احساس و علاقه در آن است و موفقیت اصلی اندی دان در این خلاصه میشود.
اگر که شما مدیر عامل یک کمپانی باشید تمامی پیشرف، پسرفت، قدرتمندسازی و برشکستگی آن همگی برگردن خود شما خواهد بود.
منظور از موئسس یا بنیانگذار کسی است که یک کمپانی را تأسیس یا برندی را به وجود می آورد و تمام دقدقه او فقط در این قسمت خلاصه میشود ولی این که شما مدیر عامل آن کمپانی یا برند باشید بحثی جدا و متفاوت است و موضوع تأسیس دیگر در کار نیست. در اینجا موضوع اصلی نظارت بر اجرای دقیق کارها و کنترل آن و بردن کمپانی یا آن موسسه به سمت موفقیت است.
پس تفاوت بسیار زیادی بین یک مدیر عامل و بنیانگذار یک کمپانی وجود دارد.
بنیان گذاران کمپانی های بزرگ که خود مدیریت آن را بر عهده میگیرند در حقیقت یک پارادوکس به وجود می آورند زیرا تصمیم گیرنده اول و اخر خود آن ها هستند و چنانچه در موفقیت آن کمپانی مشکلی پیش آید یا اینکه به سوی برشکستگی برود نمی توانند کس دیگری را مقصر بدانند.

۲-جف بزوس (آمازون) amazon.com

کمتر کسی در دنیا پیدا میشود که با این فروشگاه آنلاین آشنا نباشد. آمازون یک شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است، که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس، در شهر سیاتل، واشینگتن تأسیس شد . این کمپانی فعالیت اصلی خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب، آغاز کرد، سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دستدوم از طریق اینترنت نمود. کمپانی آمازون کتاب، سیدی، دیویدی، بستههای نرمافزاری و حتی کفش و لباس نیز عرضه میکند و امروزه بیشترین درصد فروش را در بین سایر فروشگاههای اینترنتی دارد. وبسایت آمازون، بخش وسیعی از کسب وکار این کمپانی محسوب میشود، که بیشتر خدمات و کالاها، از طریق آن عرضه میگردد. از ویژگیهای این وبسایت، امکان ورق زدن و مطالعه نسخه الکترونیکی اغلب کتابهایی است، که در این وب سایت برای فروش گذاشته شدهاست. این شرکت همچنین با کمک تکنولوژیهای جدید چاپ و تولید کتاب، اقدام به ارائه کتابهایی بر اساس سیستم چاپ بنابر تقاضا نمودهاست، که در این روش بجای چاپ و انبار کتاب در تعداد زیاد، تنها با نگهداری فایل الکترونیکی کتابها، پس از سفارش مشتری، اقدام به چاپ و تولید یک یا چند نسخه از کتاب کرده، آنها را به آدرس مشتری ارسال میکند.
بهترین مسیر برای ساخت یک کمپانی و برند و رسیدن به موفقیت در آن سرویس دهی خوب شما به مشتریان است. آنها از این طریق یاد می گیرند، که چگونه با شما رفتار کنند.
یک برند خوب برای یک کمپانی مثل یک شهرت برای یه شخص است.
و اگر به دنبال شهرت هستید، شما آن را از انجام درست کارهای خیلی سخت بدست خواهید آورد. افراد با گذشت زمان این مسئله را درک خواهند کرد و فکر نمی کنم چاره ای جز این باشد.
گفتار و طرز بیان شما در این راه خیلی قدرتمند و تأثیرگذار است.
اگر هزینه ای دریافت می کنیم، در راستای سرویس دهی بهتر به خود مشتریان است. ما براین باوریم که اگر کاری را شروع می کنیم، آن را به بهترین شکل بسازیم و از ابتدا آن را به درستی پایه گذاری نماییم. در این صورت اگر هزینه این کار بالا باشد، ارزشمند خواهد بود و مشتریان به این نکته پی می برند که ارزش پرداخت هزینه بالا را دارد.

۳-سوفیا آموروسو (نستی گال) Nastygal.com

در واقع نستی گال nastygal یک فروشگاه آنلاین پوشاک زنانه آمریکایی است این فروشگاه دارای طرح های خاص برای سلیقه های خاص است. در این فروشگاه شما می توانید محصولاتی نظیر کفش، لباس های زنانه، لباس های زیر زنانه و زیورآلات زنانه را تهیه نمایید.
سوفیا آموروسو در سال ۲۰۰۶ کمپانی نستی گل را در آمریکا تأسیس کرد و بعد از آن در سال ۲۰۱۲ این شرکت توانست در مجله INC عنوان سریع ترین پیشرفت کننده در عرصه فروشگاه های اینترنتی را از آن خود کند و در سال بعد آن یعنی در سال ۲۰۱۳ درآمد بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار کسب کند.
اگر اطلاعاتی درباره فالورها (دنبال کننده) این فروشگاه در شبکه های اجتماعی بخواهید، متوجه می شوید که این شرکت در این مدت توانسته ۱٫۲ میلیون فالور در اینستاگرام، ۱ میلیون فالور در فیسبوک و ۱۷۵ هزار فالور در توییتر داشته باشد.

” بی نقص بودن و استحکام داشتن در این راه مهمترین ملاک ما است”
کوچک ترین انتخاب های شما هستند که در این مسیر پیشرفت کردن و به اوج رسیدن و یا پسرفت کردن و شکست خوردن را تعیین می کنند.
و من واقعاً خوشبخت و خوش شانس هستم که چنین گروه کاملی را در اختیار دارم که نه تنها من را در این مسیر سخت تحمل و حمایت کردند، بلکه باعث تحول و تکامل من و شرکت در این هدف شدند.
استفاده از شبکه های اجتماعی این اجازه را به من می دهد که با مشتریانم در ارتباط باشم. می توانم به جرأت بگویم که مهمترین دلیلی که توانستم آگاهی لازم را به مشتریانم بدهم، وجود همین شبکه های اجتماعی بود.
“آزمایش های کنترل شده ای انجام دهید و از نتایج بدست آمده، بهترین تصمیم را بگیرید.”
سوفیا بر روی محصولات خود آزمایش هایی را انجام داد. او ابتدا بهترین محصول خود را بر روی eBay قرار داد. همچنین همزمان آن ها را بر روی شبکه myspace نیز قرار داد تا بتواند با دقت بیشتر از نتیجه این آزمایش خود با خبر شود.
وقتی که او با پیشنهادهای پایین و دور از انتظار مواجه شد و نظراتی که در این سایت ها دریافت کرد، به سراغ شبکه های اجتماعی رفت که توانست از آن طریق محصول خود را به بهترین شکل به فروش برساند.

۴-جک نیکل (تریدیلس) Threadless.com

تریدیلس یک فروشگاه آنلاین لباس متفاوت است. این بار شما از روی طرح های طراحی شده فروشگاه خرید نخواهید کرد بلکه با ورود به این فروشگاه می توانید خود شما یکی از طراحان محصولات باشید یا این که محصول مورد نظر خود را طراحی کنید تا برای شما تولید شود و آن را خریداری کنید. این فروشگاه دیگر یک فروشگاه یکطرفه نیست بلکه شما نیز در وجود این فروشگاه شریک خواهید بود. چنان چه طرح شما بیشترین رای را نیز کسب کند، شما یکی از اعضایی خواهید شد که درصدی از فروش آن محصول را دریافت خواهد کرد.
Threadless یک کمپانی آمریکایی است. تی شرت های آنها بر اساس نظر مشتریان طراحی و تولید می شود و آن را می توان یک ابتکار و ایده ای جدید در دنیای مد و لباس نامید.
طرز کار این کمپانی به این شکل است که مشتریان طرحی را ارائه می دهند سپس کاربران به طرح های پیشنهادی رای می دهند و در آخر طرحی که بیشترین رای را به دست آورد، وارد قسمت تولید خواهد شد. جالب آن است که در مرحله بعدی فردی که طرح او بیشترین رای را آورده باشد، شروع به تولید کرده و از فروش آن کمیسیونی را دریافت خواهد کرد و این یک ایده ای نو در این راه است که ارتباط بین کمپانی و مشتریانش را به حداکثر می رساند.
در حال حاضر این کمپانی دارای ۲ میلیون فالور بر روی توییتر است.
“ما همیشه از اولین متقاضیان تکنولوژی جدید هستیم.”
من واقعا ۵۰۰ امین نفر در توییتر بودم. حتی بر روی اینستاگرام هم به همین صورت بود.
برند ما اولین برند بر روی اینستاگرام و توییتر بود و در حال حاضر صدها هزار فالور بر روی این شبکه ها دارد.
“ملاک کمپانی ما صداقت و اعتماد است. ما دوست نداریم که برند خود را به افرادی که علاقه ای به داشتن اطلاعات درباره آن ندارند تحمیل کنیم و یا آنها را مجبور به شناخت برند خود کنیم.”
ما علاقه مند به این هستیم که برند خود را از طریق گفتاری و طبیعی توسعه دهیم. این بدان معنا نیست که ما تجارت نمی کنیم، فقط درباره آن تبلیغ نمی کنیم. ما ترجیح می دهیم که یه نفر را از طریق یک مقاله در یک مجله نسبت به شرکت خود کنجکاو و علاقه مند کنیم تا یک تبلیغ در همان مجله.
“وقتی به گذشته تا حال نگاه می کنم چیزی که من را خیلی راضی می کند، تغییر فرهنگی بود که threadless انجام داد و من شاهد آن بودم و این کمپانی را به بزرگی که لایقش بود رساند.”
وقتی که کوچکتر بودم تنها انتخابی که برای لباس های من و خرید آن ها مخصوصا تی شرت وجود داشت، فقط یک تی شرت با یک لوگو بزرگ و اسم هک شده برند روی آن بود. threadless یک هنر و یک ایده جدید است. ایده ای درباره لباس هایی بدون لوگو و بدون هیچ اسم هک شده برندی روی آن. من احساس کردم که این یک جذابیت است که شما می توانید تی شرت هایی جذاب با طرح هایی زیبا با انتخاب خودتان به جای تی شرت هایی با لوگو بر تن کنید.

۵-دیاپرز (مارک لور) Diapers.com

یک فروشگاه آنلاین وابسته به آمازون است. هدف از راه اندازی این فروشگاه آنلاین کمک رسانی به زوج های جوان برای تامین نیازهای فرزندانشان بود. در واقع این فروشگاه آنلاین قصد داشت که مشکلات مادرها و یا والدین را برای تامین نیازهای کودکان و نوزادانشان برطرف کند و به این منظور راه اندازی شد و در سال ۲۰۱۱ با مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار توسط آمازون خریداری شد.
ما به صورت ۲۴ ساعته کار می کنیم و تمامی تمرکز و قدرت ما بر روی تأمین نیازهای مادران یا زوج های جوان برای نوزادان و فرزندانشان است.
هرچه قوانین کمتر باشد بهتر است. مفهموم کلی کار ما این است که اگر مسئله ای پیش آمد و مادری تماس گرفت، هر کاری که می تواند او را خوشحال کند انجام دهیم. در واقع ملاک کار کمپانی ما حمایت از مادرها و زوج های جوان است که دارای فرزندهای کوچک هستند.
“ما به شما این اطمینان را می دهیم که اگر محصولی را که شما به دنبال آن هستید نداریم، آن را از رقبای خود برای شما تهیه خواهیم کرد.”
“کارهایی را انجام دهید که مقیاسی نداشته باشند.”

۶-سوزان واریک کوگر (مدکلود) Modcloth.com

Modcloth.com یکی دیگر از فروشگاه های آنلاین موفق در عرصه پوشاک، پوشاکی با طرح و رنگ های جالب و خاص الهام گرفته از طرح های سنتی و قدیمی با سبکی جدید است. تنوع سایزها و طرح ها در این فروشگاه انتها ندارد. این گویای این است که فشن برای تمامی افراد در هر سن و فرهنگ و نژادی وجود دارد.
Modcloth یک فروشگاه اینترنتی آمریکایی است که از جمله محصولات آن می توان به لباس های طرح های قدیمی و الهام گرفته از طرح های قدیمی و زیورآلات و دکور اشاره کرد.
“بدون استثنا ما همه مشتریان خود را به خوبی می شناسیم. ما یک دیجیتالی هستیم که بهتر از هر فروشنده دیگری می توانیم کارها را در بهترین حالت پیش ببریم.”
وقتی کمپانی h&m و zara تصمیم گرفتند که کار خود را شروع کنند، فروش آزمایشی خود را در فروشگاه های آزمایشی کوچکی تست کردند. وقتی که توانستند در این فروشگاه آزمایشی به سرعت همه اجناس خود را به فروش برسانند، متوجه شدند که دیگر معروف شده اند و کار آن ها جواب خواهد داد ولی در اصل هم نمی دانستند برای این فروشگاه چقدر متقاضی خواهند داشت و این یکی از اشکالات این طرح بود. ولی در طرح مورد نظر ما به وسیله برنامه ای که در دست داریم می توانیم تعداد متقاضیان را بررسی کرده و هر مشتری برای هر سایز خاص از اجناس را در لیست انتظار نیز قرار دهیم. این طرح باعث برطرف شدن آن اشکال در آزمایش های فروش کمپانی های h&m و zara می شود.
در این برنامه که یک برنامه جامع می باشد ما از پرفروش ترین اجناس خود و پرطرفدارترین آن ها با خبر می شویم و بر اساس این آمار و ارقام تولید خود را افزایش می دهیم و نیاز مشتریان را بر طرف می سازیم.
“برای من ضرورت استفاده از myspace و فیسبوک در این بود که می خواستم یک جامعه برای modcloth بسازم تا این که یک فروشگاه ساده فشن را درست کنم و این عامل به پیشرفت خود به خودی برند modcloth کمک کرد.”
من پیشینه خاصی در مورد اثر متقابل مشتری در فشن و فروشندگی نداشتم و رویکرد من کاملا غریزی بود. افرادی که در صنعت مد حضور داشتند براین باور نبودند که شبکه های اجتماعی اثر متقابل صادقانه ای نسبت به مشتریان خود دارد و فقط بر این باور بودند که این شبکه ها روش هایی برای تجارت و به عبارت تخصصی تر مارکتینگ هستند.
“صنعت مد تا حدودی به خاطر وجود ما تغییر کرد و دیگر مسیر آن از بالا به پایین نیست.”
دیگر کسی نمی گوید که در ۶ ماه آینده همه باید این نوع مد را داشته باشند. اینترنت همه این ها را تغییر داده است. در واقع ما این حق را به مشتریان خود می دهیم که چه مدی را مدنظر دارند و چه می خواهند به صورتی که آنها هستند که بر روی محصولات ما اسم قرار می دهند و ما را در این قسمت ها کمک می کنند و با پیشنهادهای خود پایه فروشگاه ما را می سازند. ما آن ها را در این مسیر با خود همراه ساخته ایم و حدود ۵ سال است که به این روش در حال ادامه دادن هستیم.

۷-کاتیا بیوشاپ (بیرچ باکس) Birchbox.com

فروشگاهی آنلاین برای خرید لوازم آرایشی و زیبایی خانم ها و آقایان است. در ابتدا این فروشگاه مخصوص خانم ها بود و راه اندازی آن به این دلیل بود که معمولا خانم ها وقت زیادی برای خرید این محصولات می گذارند و این وقت زیاد باعث خستگی آن ها نیز خواهد شد و شاید هم در آخر نتوانند محصول مورد نظر خود را پیدا کنند. هدف این فروشگاه آنلاین برطرف کردن این مشکل خانم ها بود و توانست به خوبی در این زمینه پیشرفت کند. بعد از به شهرت رسیدن و پیشرفت زیاد و دو سال بعد تصمیم گرفته شد که قسمت آقایان این فروشگاه هم راه اندازی شود. چون بر این باور بودند که آقایان هم به یک راهی برای تأمین نیاز های خود در مورد این محصولات نیازمند هستند.
Birchbox یکی از معروف ترین خدمات یا همان سرویس اشتراکی است که هر ماهه نمونه هایی از وسایل زیبایی را به مشتریانش می دهد.
“در ابتدا این تفکر را داشتیم که یک حقیقت است که برای خانم ها فقط فروش آنلاین فشن و البسه مشتری زیادی دارد و محصولات زیبایی طرفداران آنلاین زیادی ندارند.”
دلیل آن این بود که راه اندازی یک فروشگاه آنلاین برای محصولات زیبایی یک چلنج خیلی بزرگی بود. در واقع ایده این کار از آنجا شروع شد که هایلی یک دوست صمیمی داشت کار او محصولات زیبایی بود و چون هایلی هم یکی از طرفداران محصولات زیبایی دوست صمیمی اش بود و همیشه محصولاتی که استفاده می کرد دارای بهترین کیفیت بود آن جا بود که به این فکر افتادم که چرا این محصولات را به صورت آنلاین برای فروش نگذاریم.
“ما به عنوان مصرف کننده محصولات زیبایی مجله ها را می خوانیم یا اینکه کاتالوگ آن ها را می بینیم ولی این که چگونه و از چه راه هایی به آن ها دست پیدا کینم و راحت آن ها را تهیه کنیم یکی از مشکلات است.”
ما فکر کردیم که این مسئله را چگونه حل کنیم و آن یک راه ارتباطی بین تجارت الکترونیکی و این مشکل بود. سپس تصمیم گرفتیم که یک محیطی متفاوت با جایی که آن ها می روند و خرید می کنند درست کنیم و آن هم فروش آنلاین محصولات با تمامی امکانات و اطلاعات درباره محصولات مورد نظر آن بود.

۸-مایک دوبین Dollar shave club.com

یک فروشگاه جالب برای علاقه مندان به محصولات اصلاح صورت و بدن. شما می توانید در این فروشگاه آنلاین یک بار محصولات خود را تهیه کنید و یا این که با یک اشتراک به صورت ماهانه یا حتی به صورت توافقی برای مدتی خاص از محصولات این فروشگاه استفاده کنید.
شاید مایکل دوبین یک کمدین باشد ولی موفقیت کمپانی او می تواند هر چیزی باشد جز چیزی که به کمدی ربط داشته باشد. کمپانی او در روز اول راه اندازی خود ۵۰۰۰ اشتراک دریافت کرد.

۹-اریک بندهولز Beardbrand.com

یک فروشگاه آنلاین برای آقایانی که علاقه زیادی به ریش های بلند دارند و به دنبال محصولاتی هستند که به خوبی از ریش های بلند خود مراقبت می کنند و آن ها را به بهترین فرم نگه می دارند، کارایی دارند. این فروشگاه محصولاتی نظیر شانه های مخصوص و قیچی های مخصوص و ورغن هایی با بهترین کیفیت برای موی صورت آقایان را دارا می باشد.
اریک ریش های منحصر به فردی دارد. محصولات کمپانی او، فلسفه او در زمینه ریش و محصولاتش را به سرعت مورد توجه مجلات و روزنامه ها قرار داد.
با تاسیس کمپانی خود قادر به این شدم که مردهای ریش دار بیشتری را بشناسم و بتوانم شخصاً با آن ها در ارتباط باشم.
من در به تحقق رساندن هدف خود بسیار صبور بودم و این امر بسیار من را کمک کرد. در ابتدا با ویدیو های خود بر روی یوتیوب توانستیم طرفداران زیادی به دست بیاورم و یکی از قسمت هایی بود که به من در این راه کمک کرد.

۱۰-رایان بابترین Greats.com

اگر طرفدار کفش هایی با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب هستید، فروشگاه آنلاین greats این نیاز شما را برطرف خواهد کرد. فروش آنلاین کفش های مردانه و زنانه با بهترین کیفیت و قیمت.
“ما متعلق به صنعت هستیم. همه دوستان ما نیز در صنعت حضور دارند و کار می کنند و ما در واقع احساس می کنیم که به یک مهمانی دعوت شده ایم.”
شما نمی توانید فقط یک کفش را تولید کنید و قابل قبول باشد. تنها این کافی نیست. شما به اصالت احتیاج دارید. فکر می کنم که من و جان به این اصالت رسیدیم و از طرفی ما در حال تولید محصولات بسیار با کیفیت هستیم که آن ها را با کمترین قیمت ممکن عرضه می کنیم چون آن ها را به خرده فروشان عرضه نمی کنیم. این یک داستان منتقی است که شما قادر باشید یک کفش زیبا با کیفیت بالا را با قیمت ۵۹ دلار تهیه کنید تا این که برای همان کفش قیمت ۱۰۰ دلار را پرداخت کنید.اصلا جای بحثی باقی نیست.

 

منبع: اندیشه نو
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.