چرا حریم شخصی آنلاین مهم است و چگونه باید از داده‌هایمان محافظت کنیم؟

پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹

حریم شخصی آنلاین از حقوق بشر است، اما سرویس های آنلاین و شبکه‌های تبلیغاتی از آن برای سود شخصی خود استفاده می‌کنند. حریم شخصی آنلاین ما مهم است در این مقاله به چرایی اهمیت آن می‌پردازیم.

امروزه حفظ ناشناسی در اینترنت بسیار سخت شده است. تکنولوژی با سرعت زیادی در حال رشد است و ردیابی داده‌ها تبدیل به هنجار شده است. دیگر جای تعجب نیست که سرویس‌های مختلف مانند گوگل یا توییتر تولد ما را تبریک بگویند و یا با توجه به خریدهای آنلاینمان توصیه‌های خرید مختلف و مشابه دریافت کنیم.

چرا حریم شخصی آنلاین مهم است

حریم شخصی از حقوق اساسی بشر است

اعلامیه حقوق جهانی در بند ۱۲ به اهمیت حریم شخصی بشر تاکید می‌کند. همچنین وضع کردن قوانینی مانند GDPR از طرف اتحادیه اروپا، الویت اهمیت به حریم شخصی را نشان می‌دهد.

نبود حریم شخصی آنلاین کاربران را آسیب‌پذیر می‌کند

هنگامی که به اینترنت متصل می‌شویم و فعالیت‌های خود را آنلاین دنبال می‌کنیم از خودمان ردپای دیجیتال به جا می‌گذاریم. این ردپا‌های دیجیتال مشخص می‌کنند که ما در چه ساعتی می‌خوابیم، چه عادت‌هایی داریم، وضعیف سلامتی ما چگونه است، عادت‌های خربد ما چیستند، و موارد بسیار زیاد دیگر. این داده‌ها می‌تواند در دسترس شرکت‌های تبلیغاتی زیادی با اهداف مختلفی قرار بگیرد. با توجه به رشد شبکه های اجتماعی و میل کاربران به فعالیت در این شبکه‌ها، حجم زیادی از اطلاعات توسط خود کاربران در اینترنت توزیع می‌شود. یکی از رایج ترین روش‌های سو استفاده از این اطلاعات، ایجاد حساب جعلی است. هر چقدر بیشتر اطلاعات‌تان را به اشتراک بگذارید، همانقدر کنترل کمتری روی اطلاعات‌تان دارید.  

به خطر افتادن آزادی بیان

حریم شخصی جزء اساسی آزادی بیان است. محافظت از حریم شخصی برخی گروه‌ها مانند فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، سیاستمداران برای جلوگیری از اذیت‌های احتمالی بسیار مهم است. هرچند حفظ حریم شخصی برای افرادی که در گروه‌های بالا نیستند هم بسیار مهم است.

حریم شخصی روی اعتبار ما تاثیر گذار است

بیشتر ما داستان‌هایی داریم که دوست داریم شخصی و خصوصی باقی بمانند. ۵۰ سال پیش محافظت از همچین داستان‌‌هایی بسیار سخت و پیچیده نبود. اما امروزه با توجه به تکنولوژی اینترنت و انواع سرویس های آنلاین و ردپاهای دیجیتالی که به جا می گذاریم، حفظ اسرار سخت‌تر می‌شود.

از حریم شخصی خود محافظت کنید و امن بمانید

خیلی مشکل است که تمام ردپای های آنلاین خود را پاک کنید، اما راه‌هایی وجود دارند که کمک می کنند میزان اطلاعاتی که خواسته و ناخواسته به اشتراک می‌گذاریم را به حداقل می‌رسانند.

از مرورگرهای امن استفاده کنید:

از مرورگرهایی که به حریم شخصی کاربرانشان استفاده می کنند مانند فایرفاکس، تور و Brave استفاده کنید. مرورگر فایرفاکس حالت خصوصی هم دارد که به کمک آن می‌توانید مطمئن شوید تاریخچه مرور وب، کوکی و داده‌های کش روی دستگاه شما باقی نمی‌ماند.

از VPN استفاده کنید:

هنگامی که به VPN متصل هستید، داده‌هایتان از یک تونل رمزگذاری شده عبور می‌کنند تا به سرور VPN برسند. توجه داشته باشید که باید از VPN یی که استفاده می‌کنید اطمینان کسب کنید زیرا در این حالت اطلاعات شما بدست VPN می‌رسد، باید مطمئن شوید که اطلاعات شما را ذخیره نمی‌کنند. برای امنیت بیشتر می‌توانید بعد از اتصال به VPN برای مرورگر تور را انتخاب کنید.

از سرویس‌هایی که از رمزگذاری end to end استفاده می‌کنند، استفاده کنید:

اشفای داده امنیت میلیون‌ها داده کاربران را تحت تاثیر قرار داده است. اگر از سرویس‌هایی که از رمزگذاری end to end استفاده می کننند بهره ببرید در صورت افشای داده هم امنیت داده‌هایتان در خطر قرار نمی‌گیرد. برای مثال در مورد سرویس ایمیل بهتر است از ProtonMail به جای Gmail استفاده کنید و یا از Signal به جای Telegram استفاده کنید.

همیشه سیاست‌های حریم شخصی سرویس که استفاده می‌کنید را بخوانید:

قبل از استفاده از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین حتما سیاست‌های حریم شخصی آن‌ها را بخوانید. در برخی موارد ممکن است متعجب شوید که چه اطلاعات بی ارتباط با کاری که سرویسشان انجام میدهد را از کاربرانشان جمع‌آوری می‌کنند.

هوشیار باشید:

اگر می‌خواهید آسیب‌های احتمالی را به حداقل برسانید سعی کنید کنترل اطلاعاتتان را داشته باشید. در برخی موارد یک رمزعبور قدرتمند روی حسابتان یا استفاده از ویژگی احراز هویت دو مرحله‌ای می‌توانید امنیت داده‌هایتان را تا حد زیادی حفظ کند.

نظرات کاربران

علی در پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ :   ارسال پاسخ
عالی بود استاد متشکرم

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.