محافظت در برابر کلاهبرداری‌های آنلاین: چگونه کارت اعتباری خود را ایمن نگه دارید

چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

کلاهبرداری از کارت اعتباری زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی اطلاعات اعتباری شما را بدزدد و از آن برای خرید یا قرض گرفتن پول استفاده کند. درحالی‌که قربانیان کلاهبرداری معمولاً مجبور نیستند چیزی بپردازند، حل این وضعیت ممکن است به زمان و تلاش نیاز داشته باشد.

1. از احراز هویت دومرحله‌ای استفاده کنید
چه از یک کارت اعتبار ساز یا یک کارت اعتباری سنتی استفاده کنید، برنامه تلفن همراه‌کارت شما احتمالاً دارای احراز هویت دومرحله‌ای است. این لایه دوم ایمنی محافظت بیشتری را فراهم می‌کند. رمزهای عبور معمولی را می‌توان به‌راحتی حدس زد و نباید تنها شکل امنیتی شما باشد. فعال‌کردن احراز هویت دو عاملی دسترسی به اطلاعات شما را برای افرادی که قصد بد دارند دشوارتر می‌کند.

هنگامی که احراز هویت دومرحله‌ای را روشن کردید، برنامه تلفن همراه برای دسترسی به‌حساب شما به دو نوع اطلاعات نیاز دارد. یکی از این رمز عبور شما خواهد بود. دیگری کدی خواهد بود که به تلفن یا داده‌های بیومتریک شما مانند تشخیص چهره یا اثر انگشت ارسال می‌شود؛ بنابراین، حتی اگر رمز عبور شما فاش شده باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند بدون فرم دوم تأیید به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند.

2. در دستگاه خود با یک شبکه خصوصی خرید کنید
کتابخانه بهترین مکان برای خرید آنلاین شما نیست. دستگاه‌های عمومی، مانند رایانه‌های کتابخانه یا تبلت‌های لابی هتل، اطلاعات ورود شما را ذخیره می‌کنند و آن را در اختیار کاربر بعدی قرار می‌دهند. خروج از حساب‌های خود نیز از شما محافظت نمی‌کند. اگر هکرها نرم‌افزارهای جاسوسی را روی دستگاه نصب‌کرده باشند، می‌توانند به شماره کارت اعتباری، نام کاربری و رمز عبور شما دسترسی داشته باشند.

درحالی‌که استفاده از یک دستگاه شخصی محافظتی را ارائه می‌دهد، اگر از Wi-Fi عمومی استفاده می‌کنید، مجرمان سایبری همچنان می‌توانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند. شبکه‌های Wi-Fi عمومی ممکن استراحت باشند، اما ناامن هستند، بنابراین بهتر است بااحتیاط با آنها رفتار کنید. اگر می‌توانید، به‌جای آن از هات اسپات شخصی خود استفاده کنید.

3. از رمزهای عبور منحصربه‌فرد استفاده کنید
اگر مانند اکثر افراد هستید، از رمز عبور یکسانی در چندین حساب استفاده می‌کنید. با تعداد زیادی حساب دیجیتال برای مدیریت، استفاده از یک رمز عبور ممکن است به شما کمک کند اطلاعات ورود خود را به‌خاطر بسپارید. بااین‌حال، هک حساب کارت اعتباری شما را نیز آسان‌تر می‌کند. هنگامی که همیشه از یک رمز عبور استفاده می‌کنید، خطر پرکردن اعتبار را افزایش می‌دهید. این زمانی اتفاق می‌افتد که مجرمان از اطلاعات دزدیده شده از یک حساب استفاده می‌کنند تا سعی کنند به بقیه حساب‌های شما دسترسی پیدا کنند.

برای محافظت از اطلاعات کارت اعتباری خود در برابر پرکردن اعتبار، رمزهای عبور بانکی آنلاین شما باید منحصربه‌فرد باشد. یک قانون کلی خوب هنگام ایجاد رمز عبور ترکیب حروف بزرگ و کوچک با اعداد و نمادها است. علاوه بر این، از یک مدیر رمز عبور استفاده کنید تا به شما کمک کند رمزهای عبور مختلف و پیچیده را در چندین حساب مدیریت کنید. مدیران گذرواژه با خیال راحت همه رمزهای عبور آنلاین شما را ذخیره می‌کنند، بنابراین لازم نیست آنها را به‌خاطر بسپارید.

4. مراقب فیشینگ باشید
اگر تماسی دریافت کردید یا ایمیلی دریافت کردید که اطلاعات کارت اعتباری خود را درخواست می‌کند، پاسخ ندهید. احتمالاً یک کلاهبردار سعی می‌کند شما را با یک طرح فیشینگ فریب دهد. فیشینگ زمانی است که شخصی با شما تماس می‌گیرد یا به شما ایمیل می‌زند و اطلاعات شخصی شما را درخواست می‌کند. این کلاهبرداران می‌توانند حیله‌گرانه باشند و از نام‌های شرکت‌های آشنا استفاده کنند تا طوری به نظر برسند که انگار کسی نیستند.

برای کمک به محافظت از خود در برابر فیشینگ، هنگام دریافت درخواست‌هایی برای اطلاعات شخصی، سطحی از سوءظن را حفظ کنید. بانک شما هرگز برای تأیید اطلاعات حساب با شما تماس نخواهد گرفت، بنابراین در تماسی که انجام نداده‌اید، اطلاعات کارت اعتباری را ارائه ندهید. اگر ایمیلی از آدرسی دریافت کردید که نمی‌شناسید، روی هیچ پیوندی کلیک نکنید و بلافاصله آن را گزارش دهید.

5. به دنبال اسکیمینگ باشید
اسکیمینگ روشی است که مجرمان از آن برای سرقت اطلاعات کارت اعتباری شما در زمان استفاده می‌کنند. این کار معمولاً از طریق دستگاهی انجام می‌شود که به یک دستگاه مانند دستگاه خودپرداز یا پمپ‌بنزین متصل است. این دستگاه‌های کوچک معمولاً روی کارت‌خوان قرار می‌گیرند و شناسایی آنها دشوار است.

درحالی‌که ممکن است دیدن یک دستگاه اسکیمینگ دشوار باشد، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود انجام دهید. ابتدا هر دستگاه کارت‌خوان را قبل از استفاده از آن بررسی کنید. اگر گرافیک به نظر خواننده ناهماهنگ باشد یا اگر شل یا کج به نظر برسد، ممکن است دست‌کاری شده باشد. یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از ریزش این است که هنگام خرید بنزین از داخل آن پول پرداخت کنید. این به طور کامل شانس کم‌شدن را از بین می‌برد.

6. سریع عمل کنید
اگر کیف پول شما به سرقت رفت یا کارت اعتباری شما مفقود شد، اقدام سریع می‌تواند به کاهش آسیب کمک کند. اول‌ازهمه، شما باید سرقت را به صادرکننده کارت خود گزارش دهید. سپس، آنها کارت قدیمی شما را باطل می‌کنند و یک جایگزین برای شما از طریق پست ارسال می‌کنند.

اگر هزینه‌های جعلی بر روی حساب شما اعمال شده است، باید بازپرداخت دریافت کنید. قانون صورت‌حساب اعتباری منصفانه از افراد در برابر کلاهبرداری کارت اعتباری محافظت می‌کند و حداکثر مسئولیت شما را 50 دلار تعیین می‌کند. پس از دریافت صورت‌حساب کارت اعتباری خود، صحت اطلاعات را تأیید کنید. مقابله با کلاهبرداری کارت اعتباری خسته‌کننده است، اما لزومی ندارد که اتفاق بیفتد. با انجام اقدامات مناسب برای محافظت از خود، می‌توانید به میزان قابل‌توجهی شانس قربانی شدن خود را کاهش دهید.
 

منبع: هک رد
نویسنده: OWAIS SULTAN
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.