گزارش پروانه های کسب صادر شده از طرف اتحادیه کسب و کار های مجازی در پاییز 1399

پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹

اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در پاییز سال جاری 252 فقره پروانه کسب و کار را صادر کرده و در این گزارش به شرح جزییاتی از این پروانه‌های صادره از جمله پراکندگی پروانه‌ها در سطح کشور، جنسیت دریافت‌کنندگان پروانه و همچنین نوع کسب‌و‌کارهای دریافت کننده مجوز پرداخته است.
همچنین مطابق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، به دلیل بحران بیماری کووید 19 در کشور متقاضیان حقیقی پروانه کسب و کارهای مجازی  تا پایان سال 1399 برای صدور و یا تمدید پروانه کسب از ارائه گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم معاف بوده و می‌توانند صرفاً با ارائه تعهدنامه اقدام به دریافت پروانه کسب نمایند.

.

صدور 252 فقره پروانه کسب در پاییز 99

 

نقشه پراکندگی مجوزهای صادره
اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در این گزارش پراکندگی پروانه‌های صادرشده در فصل پاییز را جهت شناخت بهتر شهرهای دریافت کننده این مجوزها در فصل پاییز و میزان تمایل جمعیت در هر اقلیم به موضوعات مختلف کسب‌وکارها نشان داده است.



از کل پروانه‌های صادر شده در پاییز امسال، استان تهران با تعداد 146 فقره بیشترین پروانه را در بین استان ها کسب نموده است. همچنین استان های اصفهان ، فارس و قزوین بعد از تهران بیشترین پروانه کسب  را نسبت به باقی استان ها کسب  کرده‌اند. این گزارش در مقایسه با گزارش پیشین این اتحادیه در خصوص صدور پروانه های کسب، نشان می‌دهد که چه استان‌هایی افزایش کسب مجوز داشته و چه استان‌هایی در این مدت پروانه کمتری کسب کرده‌اند. این موضوع از طرفی می‌تواند نشانگر میزان فعالیت اکوسیستم در هر استان باشد . 




از کل مجوزهای صادره،  219 پروانه برای آقایان صادر شده که سهم 86 درصدی را نشان می‌دهد و باقی‌مانده پروانه‌ها که شامل 33 پروانه یا به عبارتی 14 درصد از کل پروانه‌های صادره رد فصل پاییز می‌شود. در کل  و در مقایسه با گزارش کلی این اتحادیه، میزان کسب پروانه توسط خانم‌ها در فصل پاییز با افزایش 3 درصدی همراه بوده است.



همچنین 103 پروانه‌ کسب صادرشده (41.5 درصد) از طرف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از نوع حقوقی بوده و 149 پروانه‌ کسب صادرشده نیز از نوع حقیقی هستند که شامل 59.5 درصد می‌شود.

 

پراکندگی دسته‌ها
میزان پراکندگی پروانه‌های صادرشده در رسته‌های مختلف از طرف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در فصل پاییز حاکی از آن است که 54.7 درصد شامل عرضه انوع کالا و خدمات در فروشگاه‌های مجازی، 24.6 درصد شامل عرضه انواع کالا در فروشگاه‌های مجازی، 10.7 درصد شامل عرضه گروه کالایی خاص در فروشگاه‌های مجازی، 6.7درصد شامل عرضه انواع خدمات  در فروشگاه‌های مجازی و 3.17 درصد شامل عرضه خدمات در یک گروه خاص در فروشگاه‌های مجازی می‌شود.

میزان پراکندگی پروانه‌های صادرشده در موضوعات مختلف نیز در شکل زیر آمده است.
 

جزییات هر دسته
خدمات هوشمند شامل خدمات مالی، خدمات منزل، خشکشویی آنلاین و گلفروشی آنلاین
جابه‌جایی هوشمند شامل تاکسی‌های هوشمند، حمل بار آنلاین و پیک هوشمند می‌شود.
محصولات دیجیتال و لوازم برقی شامل محصولات دیجیتال، فروشگاه قطعات الکترونیکی و لوازم برقی می‌شود.
 فروشگاه بزرگ شامل پوشاک، کیف و کفش، سیسمونی کودک، لوازم خانگی، لوازم سفر، ورزشی و سرگرمی می‌شود.
 دسته غیره شامل مشاوره، مشاوره املاک و حیوانات خانگی می‌شود.
در این میان فروشگاه بزرگ با تخصیص 31.1 درصد از پروانه های کسب بیشترین جواز را در فصل پاییز در این دسته کسب نموده است. همچنین انتظار میرود با مجوز فروش طلا در فضای مجازی، این دسته در آینده رشد قابل توجهی داشته باشد. 
لازم به ذکر است در راستای تحقق ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و تاکید بر تشکیل اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، این اتحادیه فعالیت خود را از آبان ماه سال ۱۳۹۶ به‌طور رسمی در جهت حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی کشور، تسهیل و تسریع بخشیدن در رشد و توسعه کسب‌وکارها آغاز کرده است.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.