گزارش سرمایه‌های انسانی دیجی کالا

سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹

به دنبال انتشار گزارش عملکرد سال 98 دیجی‌کالا در تاریخ 30 تیرماه 1399 ، معاونت منابع انسانی دیجی‌کالا تصمیم بر تدوین و انتشار گزارش سرمایه‌های انسانی گرفت. گزارش پیش‌رو متشکل از آمار و ارقام مرتبط با منابع انسانی دیجی‌کالا در طی سال‌های فعالیت این مجموعه است. درکنار آمار و ارقام ارائه شده سعی شده‌است تا گوشه‌ای از عملکرد تیم منابع‌انسانی دیجی‌کالا بر اساس چشم‌اندازها، استراتژی‌ها و داستان‌های موفقیت افراد از تیم‌های مختلف، مرور شود و در انتها به بررسی ویژگی‌های تیمی به عنوان یکی از محرک‌های رشد سریع در دیجی‌کالا پرداخته شده‌است.
این گزارش، پنجره‌ای است به دنیای درون دیجی‌کالا و در جست‌وجوی بیان تجارب منابع انسانی در یک کسب‌وکار ایرانی است که رشد معنی‌داری طی هفت سال گذشته داشته است. این گزارش در کنار رصد عملکرد منابع‌انسانی دیجی‌کالا و مرور تجارب آن، می‌تواند برای کنشگران مدیریت سرمایه‌های انسانی در سازمان‌های ایرانی الهام‌بخش باشد.

ساختار منابع انسانی دیجی‌کالا

به دلیل رشد بسیار زیاد دیجی‌کالا، تعداد همکاران واحد منابع انسانی نیز به منظور مدیریت بهتر افراد، افزایش پیدا کرد. اما با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این واحد به سمت بهینه کردن بیشتر کارها و اتوماسیون قدم برداشت و توانست نرخ موردنظر را تا حد امکان کاهش دهد.

تعداد همکاران دیجی‌کالا از ابتدای تأسیس تا امروز چقدر رشد داشته است؟

تعداد همکاران دیجی‌کالا در 7 سال اخیر 30 برابر رشد داشته است.

توزیع همکاران به تفکیک نوع کار

تنوع شغلی در دیجی‌کالا

دیجی‌کالا یکی از شرکت‌هایی است که بیشترین تنوع شغلی را دارد و بستری مناسب برای فعالیت حرفه‌ای افراد با علایق و استعدادهای مختلف است.

۴۸۶ نوع شغل

از دانش تا تجربه

از دانش تا تجربه مجموعه رویدادهایی‌هستند که گروه دیجی‌کالا با همراهی دانشگاه‌های کشور برگزار می‌کند. هدف از این رویدادها کم کردن فاصله صنعت و دانشگاه و به اشتراک‌گذاری تجربه رهبران و متخصصان دیجی‌کالاست. در حال حاضر وبینارهایی در حوزه‌های برنامه‌نویسی، مهارت‌های رفتاری، هوش مصنوعی، DevOps، لجستیک و ... با همکاری دانشگاه‌های مختلف سراسر ایران برگزار شده است. شیوع ویروس کرونا به رغم ایجاد محدودیت‌های فراوان، به برگزاری بیشتر این رویدادها به صورت آنلاین کمک کرده است. ما در دیجی‌کالا با تبدیل این تهدید به یک فرصت، شرایط آموزش و اشتراک تجربه را فارغ از موقعیت جغرافیایی شرکت کنندگان فراهم کرده‌ایم.

مرجان سلیمانی

مدیر برنامه‌ریزی بازاریابی

محمد صفری

مدیر ارشد عملیات

نوید شهدی

مدیر ارشد هوش مصنوعی و داده‌های کلان

علی محمد فروتن‌نژاد

مدیر ارشد مهندسی نرم افزار

علی عموزاده

مدیر ارشد بازرگانی

روزبه کریمی

مدیر هوش مصنوعی و دواپس

کیوان محیط‌ مافی

مدیر ارشد محصول

محمد نظری

مدیر ارشد مهندسی نرم افزار

سن همکاران دیجی‌کالا چقدر است؟

میانگین سنی همکاران دیجی‌کالا از ابتدای تأسیس تاکنون همواره در بازه 28 تا 32 سالگی در نوسان بوده است. این وضعیت دیجی‌کالا را هم ردیف شرایط
شرکت‌های برتر دنیا قرار می‌دهد.

٪۹۸٫۸

از همکاران تیم‌ تکنولوژی، از نسل هزاره هستند

٪۲۵

از مدیران دیجی‌کالا، کمتر از 32 سال دارند

۱۸

سن جوان‌ترین همکار در دیجی‌کالا

بیشتر همکاران دیجی‌کالا متولد دهه 60 و 70 هستند، هرچند که با توسعه کسب‌وکار، به تدریج افراد باتجربه‌تر به مجموعه اضافه شدند.

از راه دور کد بزن!

دیجی‌کالا کاپ، رقابتی در حوزه تکنولوژی‌ست که به صورت دوره‌ای و در هر فصل برگزار می‌شود. همانطور که از نامش پیداست محور این مسابقات فناورانه است. دور اول آن که در اردیبهشت 99 برگزار شد، مربوط به برنامه‌نویسی PHP بود و دور دوم آن در شهریور ماه و با موضوعیت علم داده برگزار شد. از آنجایی که برگزیدگان این مسابقات می‌توانند در نهایت پس از طی فرایند استخدام، در دیجی‌کالا مشغول به کار شوند، محتوای مسابقات با توجه به نیازهای شرکت در هر بخش فنی انتخاب خواهد شد.

کارجویان چقدر از فرایند جذب و استخدام در دیجی‌کالا رضایت دارند؟

بهبود تجربه کارجویان یکی از اولویت‌های اصلی برای سرمایه‌های انسانی دیجی‌کالاست. به همین علت پس از برگزاری هر مصاحبه، یک نظرسنجی رضایتمندی برای کارجویان ارسال می‌شود تا بتوان پس از شناسایی مشکلات، فرایند جذب و استخدام را بهبود ببخشید.

 

میانگین رضایت کارجویان نسبت به سال 98 به‌رغم گستردگی و پیچیدگی‌های موجود در فرایند جذب دیجی‌کالا 2 درصد افزایش داشته است.

هدیه شروع به‌کار

شبکه‌ اجتماعی دیجی‌کالا لایف

digikala.life لایف نقطه اتصال علاقه‌مندان به کار در دیجی‌کالا و منابع انسانی دیجی‌کالاست. این صفحه با هدف «ویترینی به زندگی دیجی‌کالایی‌ها» به وجود آمد که در آن مخاطبان بتوانند بدون واسطه با ارزش‌ها، فرهنگ، منش، مدیران و همکاران دیجی‌کالایی آشنا شوند تا بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند. علاوه بر این از طریق این کانال سعی شده با تولید محتواهای خلاقانه، مهارت‌های نرمی که نیاز است جهت کار در دیجی‌کالا بدانند آموزش داده شود و مخاطبان را در این زمینه به فکر وادارد. این صفحه محل اطلاع‌رسانی تمام رویدادهایی که مرتبط با اشتراک‌گذاری تجربه دیجی‌کالایی‌ها نیز بوده است و می‌توان فرصت‌های شغلی را نیز از این صفحه دنبال کرد. از نمونه‌های خارجی و بنچ‌مارک‌شده این صفحه می‌توان به صفحه‌های LIFEATGOOGLE ،MICROSOFTLIFE و ... اشاره کرد.

بازخورد ۳۶۰ درجه

در دیجی‌کالا بازخورد ۳۶۰ درجه به صورت سالانه اجرا می شود که در آن، افرادی که با هر رهبر ارتباط کاری دارند، می توانند به وی بازخورد دهند؛ مانند مدیر مستقیم، همکاران هم رده و نیروهای تحت سرپرستی و مشتریان داخلی آنها که جمع‌آوری این بازخوردها با هدف افزایش خودشناسی و توسعه افراد است. پلتفرم بازخورد 360 درجه به عنوان اولین ماژول پس از حدود 4 ماه کار و بیش از 1000 نفر ساعت به مرحله اجرا رسیده است. این بازخورد پیش از این با استفاده از سیستمهای دیگری اجرا می‌شد که به منظور برطرف نمودن مشکلات همکاران و نیز به دلیل افزایش تعداد ارزیابان، کاملا بومی‌سازی شده و منطبق با نیازها و فرهنگ سازمان درHRIS طراحی و اجرا شد. همچنین تمامی نتایج این سیستم به صورت داشبوردهایی در اختیار مدیران و سرپرستان سازمان قرار گرفت و داده های آن نیز به پایگاه داده‌های منابع انسانی اضافه شد تا بتوان با استفاده از آن به تحلیل‌های بهتری نسبت به همکاران دیجی‌کالا دست پیدا کرد.

طراحی دوره‌های رهبری

دیجی‌کالا در سال 1398 برنامه‌هایی برای سطح سرپرست تا مدیران ارشد پیاده‌سازی کرده‌است. این برنامه که کوله‌ پشتی (BackPack) نام داشت؛ با هدف شناسایی ابزارهای در دسترسشان (استعدادها، مهارت‌ها و توانایی‌ها) و نحوه و زمان صحیح استفاده از این ابزارها طراحی شده‌بود. با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده و داده‌های به دست آمده برنامه کوله پشتی با محوریت «بازخورد» طراحی شد که در آن ابزارهای درست بازخورد دادن و گرفتن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، برای رهبران ارشد نیز جلسات کوچینگ فردی و گروهی طراحی و اجرا شد. همچنین برای توسعه استعداد و مهارت افراد در دیجی‌کالا، امسال برنامه‌ای به اسمCrossroad طراحی شده و در حال اجرا است. در این برنامه افراد متخصص دیجی‌کالا در مقابل افراد متخصص شرکت‌های مهم دنیا قرار می‌گیرند و دانش و تجربه خود را به اشتراک می‌گذارند. این برنامه بر اساس نیازهای اصلی دیجی‌کالا و در راستای توسعه استعداد و مهارت‌های افراد طراحی و در قالب یک گفتگوی دو طرفه اجرا می‌شود که با توجه به موضوع هر برنامه Crossroad می‌تواند مخاطبان خاص خود را داشته باشد و در حین گفتگو، شرکت کنندگان سؤال‌های خود را بپرسند.

ابزاری به نام کانکت

یکی دیگر از ابزارهای ارتباطات داخلی دیجی‌کالا وب‌سایت کانکت است. به کمک این ابزار، آخرین اتفاق‌ها و به‌روزرسانی‌های اعلام شده در اختیار همکاران قرار می‌گیرد و در هر لحظه قابل مراجعه است. دسترسی به تمام سیستم‌ها و پلتفرم‌های دیجی‌کالا که با اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند از طریق وب‌سایت کانکت برای همه همکاران امکان پذیر است.
در این وب‌سایت، تمامی آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، فرم‌ها و ... در بخش «آداب ما» قرار دارد. همچنین همکاران در هر لحظه می‌توانند اطلاعات مربوط به هرکدام از واحدها مانند چارت سازمانی، گروه‌های زیر مجموعه هر واحد، معاون یا مدیر هر واحد و تمامی به روز رسانی‌های هر واحد را مشاهده و مطالعه کنند.
ابزار کانکت نقش مهمی در فرایند جامعه‌پذیری تازه‌واردان در دیجی‌کالا داشته و دارد.

(Kodus Club) سیستم قدردانی دیجی‌کالا

سیستم قدردانی در دیجی کالا براساس یکی از نیازهای سازمان شکل گرفته و با توجه به فرهنگ سازمانی دیجی کالا بومی سازی، طراحی و اجرا شده است. ایده اصلی این سیستم بر اساس Kudos شکل گرفته و به منظورغنی تر شدن آن، بخش های دیگری نیز به آن اضافه شده است. این ماژول به منظور بهبود فرهنگ قدردانی ایجاد شده و در ادامه با تحلیل داده های حاصل از آن، پروژه های دیگری نیز در منابع انسانی شکل خواهد گرفت. در این پلتفرم، امکان تشکر کردن از همکاران، مشاهده و مشارکت در بخش «ترین »ها و همچنین اهدای کارتهای تبریک به همکاران فراهم است که با افزایش تعلق خاطر و حس دیده شدن، انگیزه افراد در محیط کار را افزایش می‌دهد و در نهایت بهبود عملکرد را موجب می‌شود.

کتاب فرهنگ سازمانی دیجی‌کالا

در کتاب فرهنگ سازمانی دیجی‌کالا که از آن با نام «سمفونی دیجی‌کالا» نیز یاد می‌شود از فرهنگ داخلی دیجی‌کالا و ارزش‌های آن گفته شده است؛ از اینکه تنها راه موفقیت و پیشرفت یک مجموعه بزرگ، هماهنگی کامل میان اعضای آن است. فرهنگ هماهنگی می‌گوید هر گروه اکستری نیاز به رهبر دارد تا نوازنده‌ها را هدایت کند، اما عامل یکپارچه بودن نوازنده‌ها فقط رهبر اکستر نیست، بلکه نت‌های سمفونی‌ای هستند که همگی را در زیباترین و هماهنگ‌ترین ترکیب‌های ممکن هدایت می‌کنند.
مرور «سمفونی دیجی‌کالا» در قدم اول کمک می‌کند تا بدانیم ما که هستیم، در چه مسیری گام بر می‌داریم، کجا کار می‌کنیم و چطور می‌توانیم بهترین کاری را که می‌توانیم برای مجموعه انجام دهیم و در قدم بعد، منبعی ست برای کسانی که می‌خواهند با فرهنگ و ارزش‌های سازمانی دیجی‌کالا بیشتر آشنا شوند. چهار ارزش اصلی دیجی‌کالا شامل «مشتری‌محوری»، «نتیجه‌گرایی»، «کار تیمی» و «اشتیاق برای تعالی» هست که به صورت داستان کوتاه و حول دو شخصیت «کوک» و «ناکوک» بیان می‌شود.

رویدادهایی برای همسو شدن

همیشه با پایان هر فصل، دورهمی داخلی با حضور همه همکاران و رهبران دیجی‌کالا با نام «کوک شیم» برگزار می‌شد (نامی برگرفته از کتاب فرهنگ سازمانی دیجی‌کالا). در این رویدادها رهبران در خصوص موفقیت‌ها، شکست‌ها و تجارب تیم‌هایشان صحبت می‌کردند که نتیجه این اتفاق در راستای هماهنگی بیشتر و شفاف سازی بین تیم‌ها بود.
با شیوع ویروس کرونا این فرصت کنار هم بودن به صورت حضوری از دست رفت اما به منظور بهبود ارتباطات داخلی همکاران دیجی‌کالا برنامه D-Talk از طریق گفت‌‌وگو با افراد متخصص در حوزه‌های مختلف دیجی‌کالا ساخته شد. البته این برنامه فقط یک برنامه گفت‌وگو محور نیست و اهدافی نظیر آگاهی همکاران از کسب‌وکار و توسعه تجارت الکترونیک را نیز دنبال می‌کند. مخاطب اصلی این برنامه همه‌ همکاران دیجی‌کالاست که به واسطه‌ آن می‌توانند با عملکرد زیرمجموعه‌ها و بخش‌های مختلف دیجی‌کالا آشنایی بیشتری پیدا کنند.

دانلود کامل گزارش را از اینجا کلیک فرمایید.

منبع: دیجی کالا
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.