منع سیستمی و هوشمند از مداخله کارمندان در معاملات دولتی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت

جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مراسم رونمایی از منع سیستمی و هوشمند مداخله کارمندان در معاملات دولتی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بیان کرد: منع سیستمی و هوشمند از مداخله کارکنان در معاملات دولتی در واقع اقدامی برای مبارزه با فساد با رویکرد پیشگیرانه و با استفاده از ابزارهای سیستماتیک است.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، علی رهبری با بیان این مطلب، افزود: با منع سیستمی و هوشمند از مداخله کارکنان در معاملات دولتی در واقع روش خوداظهاری و نظارت پسینی به روش سیستمی و پیشگیرانه تغییر جهت داده است، این اقدام بزرگی از طرف دولت برای جلوگیری از مفاسد احتمالی درون دولت است.

سامانه ستاد یک تجربه جهانی است

وی در این خصوص ادامه داد: یکی از پروژه های مهم کشورها، فراهم آوردن فرآیندهای خرید و فروش توسط دولت به صورت الکترونیکی با حداکثر رقابت و سلامت می باشد که سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ( ستاد) در کشورمان یک تجربه جهانی در این زمینه است و قانون برگزاری مناقصات برای مبارزه با فساد و عدم ناکارآمدی همانند دیگر کشورها در چارچوب سامانه ستاد محقق می شود.

رئیس مرکز تتا با بیان اینکه کار راه اندازی سامانه ستاد تدارکات الکترونیکی دولت از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است، گفت: قوانین و زیرساخت های لازم برای تحقق آن تاکنون به خوبی پیش رفته است که همچنان ادامه دارد و در سامانه ستاد دو محور تحلیل، طراحی و پیاده سازی ( امکانات نرم افزاری) و فعالیت تمامی بخش های مشمول درون سامانه با استفاده از قابلیت های نرم افزاری مد نظر می باشد.

اقدامی برای مبارزه با فساد با رویکرد پیشگیرانه

رهبری اضافه کرد: رونمایی از منع سیستمی و هوشمند از مداخله کارکنان در معاملات دولتی در واقع اقدامی برای مبارزه با فساد با رویکرد پیشگیرانه و با استفاده از ابزارهای سیستماتیک است و از مصادیق امکان مداخله مستقیم کارکنان دولت در سامانه ستاد با منع سیستمی و هوشمندانه جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه گام های پیشرفت سامانه ستاد به تدریج در حال انجام است، گفت: دستگاه های ذیربط با معاملات دولتی نیز در مسیر الکترونیکی کردن و شفاف سازی وارد شده اند.

فعال شدن انواع قوانین معاملات در سامانه ستاد

رهبری با بیان اینکه ثبت نام در سامانه ستاد به صورت غیرحضوری انجام می‌شود، اضافه کرد: انواع قوانین معاملات در این سامانه به صورت الکترونیکی فراهم شده و در جاهایی که سامانه نیاز به تبادل دارد، تبادلات نیز به صورت تجمیعی و الکترونیکی انجام می شود.

وی با اعلام اینکه قابلیت های لازم برای تدارکات الکترونیکی دولت در سامانه ستاد به خوبی فراهم شده است و این روند روزبه‌روز ارتقا می یابد، افزود: بخش خصوصی نیز باید وارد این سامانه شود و فرآیندهای خود را انجام دهد. همچنین از منظر شفاف ‌سازی اطلاعات نیز اقدامات لازم در سامانه ستاد انجام شده و موضوعات مرتبط با پشتیبانی الکترونیکی از طریق ارسال تیکت و مرکز تماس فعال است.

انجام تمامی مراحل یک معامله بصورت فرایند گام به گام درون سامانه ستاد

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ادامه مراسم با اشاره به اینکه با فعال شدن ثبت نام غیرحضوری در سامانه ستاد و رایگان شدن این نوع ثبت نام، اکنون همه ثبت نام ها غیرحضوری و برخط انجام می شود، گفت: تمامی مراحل یک معامله بصورت فرآیند گام به گام درون سامانه ستاد انجام می شود و با فراهم شدن قابلیت تیکتینگ در سامانه ستاد، کاربران درخواست های ارائه خدمات خود را علاوه بر مرکز تماس از این طریق ارسال می نمایند.

رهبری همچنین تصریح کرد: اطلاعات خروجی معاملات برای دستگاه های مربوطه نظارتی از جمله سازمان امور مالیاتی به صورت برخط و الکترونیکی ارسال می شود که این روند در حال ارتقا نیز می باشد.

ثبت نام حدود ۹۰ درصد از دستگاه‌ های اجرایی در سامانه ستاد

آرش عسکری، مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت نیز در این مراسم با اعلام اینکه حدود ۹۰ درصد از دستگاه های اجرایی تاکنون در سامانه ستاد ثبت نام نموده اند، گفت: در سال ۱۳۹۹ امکان امضای الکترونیکی اسناد پاکات (ب) و (ج) فراهم گردید و رویه ارسال اسناد فیزیکی این پاکات حذف شد.

عسکری یادآوری کرد: زمانی فواید سامانه ستاد بیشتر مشخص می شود که تمامی گام های معامله به صورت آنلاین انجام شود و به سمت حذف نقش عامل انسانی برویم و عملیات فیزیکی و انسانی کنار گذاشته شود.

جلوگیری از ورود ۲۶۷ کاربر حقیقی به ۵۱۰ معامله

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت با اشاره به برخی دستاوردهای این حوزه، بیان کرد: از زمان منع سیستمی مداخله در سامانه ستاد تاکنون ( کمتر ازیک ماه) از ورود ۲۶۷ کاربر حقیقی به ۵۱۰ معامله ممانعت به عمل آمده است. همچنین از ورود ۴۷۹ کاربر حقوقی به ۱۰۳۵ معامله جلوگیری به عمل آمده است.

عسکری گفت: با هم افزایی و‌ همکاری دستگاه های اجرایی از جمله سازمان امور اداری و استخدامی، ثبت شرکت ها و دیگر دستگاه ها، فرآیند منع سیستمی محقق شده است.

 

گفتنی است که مراسم رونمایی از "منع سیستمی و هوشمند مداخله کارمندان در معاملات دولتی" در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت با حضور رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت و‌ نمایندگانی از دستگاه­ های اجرایی مرتبط از جمله دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و... در تاریخ 21 دی ماه 1400 در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.