تنها 3 و نیم درصد از کسب‌وکارهای خرده‌فروشی آنلاین است

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰

عضو هیات ‌مدیره انجمن کسب‌وکار‌های مجازی با بیان اینکه تنها 3 و نیم درصد از کسب‌وکارهای خرده‌فروشی آنلاین است، درباره اینماد گفت قرار بود اینماد شناسنامه کسب و کار‌های آنلاین بشود. همانند آنچه که در ثبت احوال وجود دارد اما اینماد ورود بیشتری داشته است.

رضا الفت‌نسب در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «به نظرم راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی در حال حاضر سخت و دشوار نیست. اما نکته مهم این است که بازار کسب‌و‌کار‌های اینترنتی بزرگ نشده است. نهایتاً بعد از کرونا در بحث خرده‌فروشی شاهد هستیم حدود سه تا سه‌و‌نیم درصد کسب و کار‌های آنلاین رشد پیدا کرده‌اند و تقریباً ۹۷ درصد در اختیار کسب و کار‌های آفلاین است.»

وی افزود: «بخش خصوصی تا یک حدی توان تبلیغ کسب و کار‌های خود را دارد و یا فرهنگ‌سازی می‌کند. حتی همه کسب و کار‌های خصوصی در بستر اینترنت توان همین تبلیغات را ندارند، بلکه کسب و کار‌های خصوصی موفق شده‌اند که توان جذب سرمایه را داشته باشند.»

عضو هیات ‌مدیره انجمن کسب‌وکار‌های مجازی ادامه داد: « رسانه‌ها باید در حوزه کسب و کار‌های اینترنتی فرهنگ‌‎سازی کنند تا اعتماد مردم نسبت به آن‌ها افزایش پیدا کند. کما اینکه قوانین ما و تعداد نهاد‌هایی که به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند، بسیار زیاد است و این دلایل باعث شده تا کسب و کار‌های اینترنتی رونق زیادی نگیرند و اعتماد مردم نسبت به این نوع کسب و کار‌ها تقویت نشود.»

الفت‌نسب با بیان اینکه ساختار‌ها و نهاد‌های دخیل در حوزه کسب و کار‌های دیجیتال نیازمند به‌روزرسانی هستند، گفت: «علاوه بر اینکه نهاد‌های مربوطه هنوز روزآمد نشدند، مشخص نیست چه نهادی در دولت باید متولی امور مرتبط با کسب و کار‌های دیجیتال باشد. مثلاً نیازمند این هستیم یک نهادی بیاید تا ممیزی مالیاتی را با مدل‌های کسب و کار‌های آنلاین آشنا کند و این در بدنه دولت نیازمند آموزش است. یا اینکه در قوه قضائیه قضات را نسب به کسب و کار‌های دیجیتال آشنا سازند و به قضات بگویند مدل‌های کسب و کار اینترنتی چیست و چگونه ارائه خدمات می‌دهند، اما چون چنین اتفاقی نمی‌افتد همه زیر سؤال می‌روند.»

وی اظهار کرد: «فضای کسب و کار‌های اینترنتی در ایران کوچک است و ۸۰ درصد بازار در اختیار دو یا سه استارت‌‎آپ قرار دارد و مابقی کسب و کار‌های برای ۲۰ درصد بقیه تلاش می‌کنند. »

عضو هیئت‌مدیره انجمن کسب‌وکار‌های مجازی درباره اینماد گفت: «قرار بود اینماد شناسنامه کسب و کار‌های آنلاین بشود. همانند آنچه که در ثبت احوال شاهد هستیم. اما اینماد ورود بیشتری داشته است. اینماد یک سری قوانین را برای خود وضع کرده و وارد تعیین مدل‌‎های کسب و کار آنلاین شده است و با روش‌هایی می‌تواند درگاه کسب و کار‌های اینترنتی را مسدود کند. این موضوعات خارج از حوزه اختیارات تعریف‌شده برای اینماد است؛ بنابراین طبیعی است یک سری مقاومت‌ها در برابر اینماد به وجود آید.»

الفت نسب تأکید کرد: «البته باید احراز هویت هر کسب و کاری صورت بگیرد و در خصوص احراز هویت کسب و کار‌ها هیچ حرفی هم نیست، اما بیش از این باید کمی تأمل کرد. تعداد زیادی از کسب و کار‌ها، اینترنتی هستند و باید با قوانین نظام صنفی با آن‌ها برخورد شود و به نظرم قانون نظام صنفی و قانون تجارت الکترونیک باید موازی‌کاری‌ها را برطرف سازند. اما به جای اینکه چنین اقداماتی را انجام دهند یک نمادی را به وجود آوردند که اسم آن هم اشتباه است و مردم را به اشتباه می‌اندازد و مردم فکر می‌کند فروشگاهی که نماد اعتماد را دارد می‌توان به آن اعتماد کرد و خرید انجام داد؛ درصورتی‌که این‌طور نیست.»

وی افزود: «وزارت اقتصاد و هیات مقررات‌زدایی باید متولی سر و سامان دادن به اینماد باشند که به نظر من در این مسیر حرکت کرده‌اند.»

عضو هیئت‌مدیره انجمن کسب‌وکار‌های مجازی تأکید کرد: «باید صدور مجوز برای کسب و کار‌های کوچک و خانگی تسهیل شود. این کسب و کار‌ها تراکنش‌های مالی اندکی دارند. همچنین حتماً نباید اینماد برای کسب و کار‌های اینترنتی صادر شود. همین که یک کسب و کار احراز هویت شود و پرونده مالیاتی تشکیل دهد کافی است و اگر کسب و کار تراکنش مالی محدودی داشت نیاز به دریافت سایر مجوز‌ها نیست، اما اگر میزان تراکنش مالی افزایش پیدا کرد حتماً سایر مجوز‌های لازم دریافت شود.»

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.