شناسایی شاخص‌ها، مؤلفه‌ها و ابعاد تحول دیجیتال در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند ایران

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴

چکیده:

پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخص¬ها، مؤلفه¬ها و ابعاد تحول دیجیتال در فروشگاه¬های زنجیره¬ای شهروند ایران انجام شد. روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، کیفی از نوع توصیفی و تحلیل مضمون می‌باشد. جامعه آماری شامل خبرگان نظری (اساتید دانشگاه رشته بازرگانی) و تجربی (مسئولین ذی‌ربط فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند) بودند که با توجه به اصل اشباع و روش نمونه‌گیری هدفمند 20 مصاحبه‌شونده انتخاب شدند. روش گرداوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روش ‌تحلیل داده­ها در شامل تحلیل مضامین با نرم‌افزار Maxqda-V18 بود. یافته­ها نشان داد ابعاد تحول دیجیتال شامل تجربه کاربری دیجیتال، مدیریت موجودی و بازاریابی دیجیتال است. شرایط علی شامل زیرساخت فناوری اطلاعات، نیروی انسانی، استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و خدمات پس از فروش است. راهبردها شامل فناوری‌های دیجیتال و نرم‌افزارها، بهبود خدمات به مشتریان و فرهنگ‌سازمانی است. بسترها شامل دیجیتالی سازی فرآیندها و تحلیل کیفیت خدمات لجستیک است. پیامدها شامل تغییرات در رفتار مشتری، تأثیر بر عملیات داخلی، تغییرات در فرهنگ‌سازمانی و تأثیر بر رقابت‌پذیری است و درنهایت موانع مدل شامل کمبود منابع مالی، مقاومت فرهنگی و سازمانی و کمبود مهارت‌های فنی است. همچنین نتایج نشان داد تمامی روابط میان اجزای مدل معنادار است. درنهایت با توجه به عوامل شناسایی‌شده درنهایت مدل پژوهش ارائه شد که نتایج بیانگر اعتبار درونی و بیرونی مدل مبتنی بر نظر مشارکت‌کنندگان بخش کیفی و پاسخ‌دهندگان بخش کمی بود.

برای دانلود مقاله کامل، اینجا کلیلک نمایید.

https://doi.org/10.61838/medda.1.1.18

نویسنده: دکتر سیدرضا هادیان فر، دکتر محمد ملکی نیا، دکتر مهران خلج، دکتر اشرف شاه منصوری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.