بررسی تاثیر مشخصات بسته‌بندی محصول بر خریدهای اتفاقی مشتریان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای (مورد مطالعه: فروشگاه‌های شهروند در تهران)

چکیده:

بازاریابی اغلب شامل ارتباطات سریع مانند مشاهده یک آگهی تلویزیونی، رانندگی از مقابل یک آگهی‌نمای خیابانی و مشاهدۀ بسته‌بندی‌ها در داخل یک سوپر مارکت است. بنابراین، هر عاملی که منجر به افزایش یا کاهش موفقیت در برقراری ارتباط در جامعه ارتباطاتی امروزی شود، حائز اهمیت است. در این میان مشخصات ظاهری محصول و بسته‌بندی آن عامل مهمی است که باید مورد توجّه قرار گیرد تا به کمک آن بتوان مشتریان زیادی برای فروشگاه جذب کرد، که اهداف اصلی تحقیق حاضر می‌باشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی همبستگی و مبتنی بر روش مدلسازی معادلات ساختاری است. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شده است و روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، مشتریان فروشگاه زنجیره‌ای شهروند می‌باشد که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و با فرمول کوکران 225 نمونه آماری به‌دست آمد که در نهایت با پخش250 عدد پرسشنامه به دلیل ریزش احتمالی پرسشنامه‌ها، تعداد 225 پرسشنامه سالم در نهایت مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. برای بررسی فرضیات و تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار لیزرل 88/8 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان از تاثیر مثبت مشخصات بسته‌بندی محصول شامل مشخصات گرافیکی و اطلاعاتی محصول بر رفتار خرید اتفاقی دارد، همچنین، فرضیات فرعی تحقیق تائید شدند.

برای دانلود مقاله کامل، اینجا کلیک نمایید.

نویسنده: مجید خلوتی، دکتر محمد حقیقی
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.