چکیده
صنعت خرده فروشی از جمله مهمترین صنایع تاثیرگذار بر زنجیره تامین هر شرکت صنعتی و تولیدی است و از جمله مهمترین ویژگیهای محیط کنونی صنعت خردهفروشی نیز رقابت فزآیندهای است که هر روز با پیدایش و توسعه رقبای جدید در این صنعت مشاهده میگردد. نتیجه مستقیم این وضعیت، ضرورت و توجه جدی در بکارگیری ساز و کارهای موثر در حفظ و ارتقاء رضایتمندی مشتریان و به تبع آن، فروش از طریق کیفیت بخشی به خدمات و ارزش آفرینی بیشتر برای مشتریان میباشد. با توجه به افزایش رقابت در بازار خرده فروشی و بروز و ظهور فروشگاهها و سوپر مارکتهای زنجیرهای در چند سال اخیر، بررسی و تحلیل وضعیت رقابت میان فروشگاههای زنجیرهای و پیشبینی وضعیت رقبای قدیمی و جدید بسیار ضروری مینماید. بر این اساس، تحقیق حاضر با هدف آشنایی و تحلیلی بر وضعیت فروشگاه های زنجیرهای در ایران و جهان از طریق شاخصهایی همچون اهداف، ماموریتها، چشمانداز، حیطه فعالیت، پراکنش جغرافیایی، وضعیت رقابتی، نوع مالکیت و ... به منظور استفاده مدیران و مشتریان صنعت خرده فروشی در حوزه فروشگاه های زنجیره ای و ایجاد دیدی نسبت به وضعیت این صنعت تهیه و تدوین شده است.