شرایط کنونی بهترین فرصت برای هدایت کسب و کارها به مدل اینترنتی است

سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹

علی فیروزی رئیس مرکز ملی پایش مطالعات و بهبود وضعیت کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی در گفتگو با ایراسین در پاسخ به نحوه نظارت بر عملکرد فروشگاه های اینترنتی در شرایط شیوع کرونا گفت: فروش اینترنتی لزوماً در زیرساخت های الکترونیکی خلاصه نمی شود به عنوان مثال در همین قضیه کرونا بسیاری از سوپرمارکت های اینترنتی از نظر لجستیک دچار مشکل شدند. بنابراین برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی علاوه بر زیرساختهای الکترونیکی توسعه زیرساخت های توزیعی نیز ضروری است.

فیروزی در ادامه افزود: شرایط کرونایی کشور فرصتی مناسب برای فرهنگ سازی درخصوص هدایت کسب و کارهای سنتی به مدل اینترنتی است. اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی می تواند درخصوص تبدیل کسب و کارهای سنتی به الکترونیکی فرهنگ سازی و پلتفرم هایی را مشخص کند.

وی درمورد مجوز کسب و کارها در مقابل گسترش تجارت الکترونیکی در کشور گفت: به نظر بنده 90 درصد مجوزهای کسب و کار باید حذف شوند و گسترش تجارت الکترونیکی نیز یک موضوع دستوری نیست یعنی تا زمانی که مردم مزه شیرین تجارت الکترونیکی (از تخفیف گرفته تا عدم حضور در بازار و صرفه جویی در وقت) را نچشند حاضر به خرید اینترنتی نخواهند شد.

فیروزی گفت: روند صدور مجوز کسب و کار در اتحادیه کسب و کارهای مجازی نسبت به دیگر دستگاه های صنفی به مراتب سریع تر است و در طول 15 روز انجام می شود. بخش عمده مشکلات در روند دریافت مجوز ناشی از استعلامات مختلف است.

وی با اشاره به برخی از این استعلامات تصریح کرد: یکی از استعلامات مورد نیاز برای صدور پروانه کسب، گواهی ماده 186 سازمان امور مالیاتی است که تا قبل از الکترونیکی شدن حدود 15 تا 30 روز طول می کشید اما در حال حاضر به میانگین 3.4 دهم روز رسیده و به صورت الکترونیکی صادر می شود.

رئیس مرکز ملی پایش مطالعات و بهبود وضعیت کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی افزود: ما درباره استعلام گواهی اماکن نیز در تلاشیم تا آن را الکترونیکی و آنلاین کنیم و در این صورت صدور مجوز کسب و کارهای اینترنتی از 15 روز به 5 روز خواهد رسید.

فیروزی از نقش بحران کرونا در رشد کسب و کارهای مجازی به عنوان یک نقش کاتالیزور یاد کرد و گفت: در چنین شرایط تقاضای خرید اینترنتی افزایش پیدا می کند اما مشکل و آسیب بزرگ این حوزه نبود زیرساخت لازم است که باید فکری به حالش کرد. باید از اعمال سختگیری های بیجا قبل از صدور مجوز و عدم نظارت بر کسب و کارها پس از دریافت مجوز بازنگری انجام داد و ساماندهی این معضل در موقعیت کنونی بسیار ضروری است.

منبع: ایراسین
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.