شعار تبلیغاتی

یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲

شعار تبلیغاتی[1]

شعار تبلیغاتی عبارتی است درباره سازمان یا محصولی خاص که درباره ویژگیها و مزیتهای آن مطرح می گردد. شعار در کلیه تبلیغات سازمان تکرار می شود و در ذهن مخاطب ماندگار خواهد شد.

شعار تبلیغاتی به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده آگهی، نقش مهمی در برقرار کردن یا تداوم بخشیدن به رابطه مخاطب با آگهی دارد. این شعار ممکن است یک عبارت موزون و آهنگین، یک پرسش ساده و یا حتی فقط یک کلمه یا نام باشد. یک شعار تبلیغاتی که خوب طراحی شده باشد حتی اگر فقط یک کلمه باشد تا سالها پس از خروج کالا از گردونه تولید و مصرف نیز حضور خود را در ذهن مخاطب حفظ خواهد کرد و این به معنای توفیق تولید کننده تبلیغ در ایجاد رابطه ای محکم با مخاطب و مصرف کننده است.

در تنظیم پیام تبلیغاتی، شعار تبلیغاتی از جایگاه و ارزش ویژه ای برخوردار است. شعار تبلیغاتی در میان سایر عناصر پیام تبلیغاتی، رویهم رفته کمک می کند تا پیام تبلیغاتی به نحو بهتر و شایسته تری در ذهن مخاطبان جای گرفته و گاهی در خاطرشان به سرعت تداعی شود. از این رو پرداختن و بررسی و نحوه تنظیم و طراحی شعارهای تبلیغاتی ضروری به نظر می رسد.

اگر چه، باید صریحا اشاره کرد که هیچ قانون کلی و یا دستورالعمل خاصی برای تنظیم شعار تبلیغاتی وجود ندارد و آنچه اشاره می شود، تنها کمک می کند تا شعارهای هدفمندتری ساخته شود. برخی از تکنیک های ساخت شعار تبلیغاتی عبارتند از:

*بر روی نیاز خاصی تاکید کنید.

در این حالت بازار هدف با توجه به اشاره مستقیم به یک نیاز خاص درک صمیمی از شعار خواهد داشت.

" برای بانوانی که چشمهایشان مسن تر از خودشان نشان می دهد "، شعار شرکت Roberty power کرم های پوستی است که از این تکنیک در آن استفاده شده است.

*بر اهداف سازمانی تاکید نمائید.

شعارهای تبلیغاتی که بر اهداف و ماموریت سازمان تاکید دارند نشانگر تعهد سازمان به اهداف و رسالت ها نیز می باشد. شعار شرکت صا ایران، " صا ایران، هر روز، بهتر از دیروز" از این گروه به شمار می رود.

*پرسش مطرح کنید.

این تکنیک که توسط معدودی از شرکتها و سازمانها استفاده می شود، با یک پرسش، مخاطب را ترغیب به فکر کردن به یک محصول و یا کل سازمان می نماید.

شرکت ایرانسل با شعار تبلیغاتی " از کی تا حالا؟ "، از این تکنیک استفاده نموده است.

*از شعارهای تبلیغاتی تک کلمه ای استفاده نمائید.

برخی به اشتباه می پندارند که هر چه تعداد کلمات در شعار بیشتر باشد، پیام آسانتر منتقل می شود ولی شعارهای کوتاه تک کلمه ای از قدرت جلب کنندگی و ماندگاری بیشتری برخوردارند.

" تفکر کنید "شعار شرکت IBM و " اختراع کنید " شعار شرکت Hp است که از این تکنیک بهره جسته اند.

*نام شرکت، سازمان یا محصول خود را با مزیت رقابتی تان پیوند بزنید.

این تکنیک از رایج ترین تکنیک های ساخت شعار تبلیغاتی است. بعبارت دیگر، این تکنیک ساده ترین روش ساخت شعار است. شرک بس با شعار تبلیغاتی " با بس، تفاوت را احساس کنید. " از این تکنیک استفاده نموده است.

در راستای تبلیغ و تهیه یک آگهی تبلیغاتی با پیش فرض رعایت سایر پیش نیازها اعم از اطلاع رسانی یا ترغیبی، یکی از نکات قابل ملاحظه تدوین و گزینش « شعار» مناسب است. اینکه مخاطب ما کیست؟ بازار هدف کجا و یا چه کسانی هستند؟ مزایای ما چیست؟ آرمان و راهبرد آینده ما چیست؟ از چه نوع جاذبه ای بنا داریم استفاده کنیم؟ رقبای ما چه کسانی هستند؟ جایگاه بازار ما و آنها چگونه است و بسیاری از نکات ریز و درشت که گهگاه کاملا منحصر به کالا یا خدمتی خاص می شوند و گاه کاملا عمومی، باید مورد توجه باشند.

امروزه شعارهای تبلیغاتی خیلی مدرن تر شده اند و جا انداختن آنها در اذهان مخاطبان با موسیقی، تصویر و شعر تا حدی پیچیده شده است. شعارهای تبلیغاتی موثرترین ابزار برای جلب توجه مردم به یک یا چند جنبه از یک خدمت یا محصول هستند. در آغاز جنگ جهانی اول که تبلیغات مدرن دوران کودکی خود را سپری می کرد، یک شعار تبلیغاتی در کشور انگلستان مشهور شد و به زودی در همه جای جهان بر سر زبانها افتاد. در این شعار سعی شده بود تا جوانان به رفتن جبهه ترغیب شوند: «کشورتان به شما محتاج است». هنوز هم این شعار به نحوی در بعضی از کشورها استفاده می شود. مثلا در آمریکا گفته می شود: «ارتش محتاج شماست». «عمو سام به شما محتاج است».

«روزی یک آسپرین بخورید تا نمیرید»، این شعار از جمله اولین شعارهایی بود که از شبکه های امریکا پخش شد و در آن روزهای آغازین رونق بازار تبلیغات و شعارهای تبلیغاتی، یک شرکت داروسازی را به سود کلانی رساند. جالب اینجاست که در همان روزها هم بسیاری از مردم آمریکا که این شعار را می دیدند، با وجود آنکه می دانستند خوردن آسپرین ضمانتی برای زنده ماندن آنها نیست ولی با این حال این شعار آنها را به سوی داروخانه ها می کشاند تا با خرید آسپرین به جاودانگی فکر کنند. همان چیزی که باید باشد و از یک شعار تبلیغاتی انتظار می رود، جلب اعتماد و در پی آن افزایش کیفیت خدمات و محصولات توسط شرکت یا موسسه مربوطه برای پشتیبانی آنچه که قرار نیست تنها در حد یک ادعا باقی بماند.

[1] slogan

نویسنده: سیدرضا هادیان فر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.